A kezdetek
2012 nyarán egy ütőhangszeres egyetemi hallgató minden megtakarított pénzét tiplikre költötte...
...Persze nem akármilyen tiplik voltak: a padláson még mindig megvan egy-kettő ezekből a gyönyörű, egyenes, sima felületű borovi fenyő pálcákból, melyeket eredeti rendeltetésük szerint nyílvesszőnek szántak. Mivel csak nagy mennyiségben lehetett őket beszerezni, egy teljes havi részmunkaidős fizetésemet rájuk költöttem, de tudtam, ha a reményeim (és a borovi fenyő nyelek) beválnak, az eddigi legjobb marimba ütőimet készíthetem majd el.
Természetesen nem váltak be.
Még egy teljes év kísérletező munkát kellett belefektetnem a megfelelő anyagok megtalálásába. Közben rengeteg dolgot tudtam meg a marimba ütőkről: profi ütőket szedtem szét, szabadalmakat és műszaki leírásokat olvastam, és lassanként rájöttem, hogy marimba ütőt készíteni nem is olyan könnyű dolog, mint ahogyan elsőre hittem.
Az ötletnek persze voltak előzményei - Édesapám akkoriban már évek óta készített népi hangszereket, amikkel országos díjak sorát hozta haza. Egy-két gyakorló ütőhangszert is épített, hogy megteremtse számomra az otthoni gyakorlás lehetőségét - de az ütőket, ezeket az apró műalkotásokat sokáig meg sem próbálta hozzá elkészíteni.
Az egyetemen - a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán - volt néhány hallgatótársam, akik nagy kézügyességüknek köszönhetően gyönyörűen tudták újrakötni az elhasználódott marimba ütők fejét. Mai napig csodálom őket azért az aprólékos munkáért, amit sokszor végignézhettem: a folyosón ülve órákig tudták tekerni a fonalat az ütőkre, lassú, precíz mozdulatokkal.
Egyszer azonban egy hallgatónak nem csak a fonal sérült a marimba ütőjén, hanem a fej "magja" is: valamiféle gumigyűrű volt a fonal alatt, ami az évekig tartó használat során elcsúszott, megnyúlt és már meg sem lehetett igazítani rendesen.
Az ütő hamar Apukámnál kötött ki, aki a megjavításához minden alkatrészt beszerzett - így aztán nem csak az eredeti ütő került vissza a tulajdonosához, hanem én is kaptam két pár "másolatot". A mai napig megvannak ezek az ütők, és igazi kincsei a készletemnek:)
Az ütők feje egészen jól sikerült ugyan, de a nyelük egyszerű tipli volt, ami miatt a "játékérzet" nem volt az igazi. Ezért hoztam meg azt a döntést, hogy beszerzem azokat a borovi fenyő nyílvesszőtesteket, amiket a cikk elején említettem. Gondoltam, ha mindet elkészítem marimba ütőnek, talán visszajön az áruk.
Ezt követte rengeteg kísérletezés, kudarc, öröm, felismerés. Ősszel egy tanárom - egy nemzetközi szinten is jól ismert marimbaművész - hozott az egyetemre egy szett méregdrága ütőt, és azt javasolta, ha úgyis marimba ütőket szeretnénk készíteni, inkább ennek a dizájnját kövessük. Újabb kiadások, újabb "elölről kezdések", de már egy magasabb szinten. Úgy éreztem, a célegyenesben vagyunk.
Három hónap múlva eladtam az első marimba ütőmet, kereken ötezer forintért. Az elkészítésére több mint százezer forintot áldoztam be. Nem maradt egy fillérem sem:) Az első ütőnk számos változtatással ugyan, de a mai napig kapható, és a mai napig nagy sikernek örvend.
Az a bizonyos ütő igazán jól sikerült - így aztán néhány hét alatt elkapkodták az összeset, és rendelhettem is az újabb nyílvesszőket, pontosabban a gyönyörű borovi fenyő pálcákat.
És sajnos ebből lett a gond.
A borovi fenyő jól bírja az erős ütést, amit nyílvesszőként a becsapódáskor kap, elég rugalmas ahhoz, hogy marimba ütőnek használjuk, és kimondottan szép anyag. Egy dolgot nem szeret: az izzadtságot. Ebből pedig sajnos nem keveset kap a használat során.
Így aztán az eladott ütők sorra kerültek vissza hozzám nyélcserére, ami miatt rögtön éreztem, hogy minél hamarabb váltanom kell. Két irányba indulhattam: vagy visszaállok a tiplire (gyermekkorom hazai marimba ütői mind ebből készültek), vagy újabb köröket futva valami jobbat hozok létre.
Nem volt kevés idő: bő fél évnek kellett eltelnie, mire elkészültek a megújított ütők. A borovi fenyőt a hegyi juhar váltotta fel, és a három típus hatra bővült - így lett a legelsőként eladott és elkapkodott marimba ütőnk egyszerű "medium"-ból "Ashkatan Kipchak F86". Azóta rengeteg változáson ment keresztül, de még mindig kapható, és még mindig az egyik legnépszerűbb ütőnk.
Ez a sztori csupán a történetünk kezdete: rövid ízelítő azokból a nehézségekből és sikerekből, amik a következő években vártak ránk. Még kereken öt évnek kellett eltelnie a nemzetközi honlapunk elkészüléséig. Nem hittem a szememnek, amikor befutott az első amerikai megrendelés - de ez már egy másik történet ;)
Spirit kalimba - 21 hang, egyedi motívum
A SPIRIT egy 21 hangos kalimba, egyedi, kézzel készült egzotikus epoxy díszítéssel, ami ráadásul a hangzását is puhábbá varázsolja. A szokatlan megjelenése garantálja, hogy nem fog veled "szembejönni" az utcán. Magyarországon egyedül nálunk kapható. Anyaga : bükk, mahagóni, epoxy gyanta, rozsdamentes acél, natúr bevonat Mérete : 14x18 cm A kalimba napjaink egyik legnépszerűbb hangszere, a használata könnyen elsajátítható az internetről is. Rendkívül sokszínű hangszer, a nagyszínpadi produkcióktól az utcazenéig bárhol elvarázsolja a közönséget. Egyre gyakrabban használják meditatív és hangterápiás célokra is. A könnyebb kezdéshez ajánljuk, hogy jelöld be rajta a hangok nevét, amihez ajándék matricákat is adunk. A hangoláshoz és tároláshoz ajándékba adjuk neked kalimba hangoló kalapácsunkat, és egy stílusos, bélelt juta zsákot. A SPIRIT kalimba előnyei: - professzionális hangszer, nem egy játék kalimba - bárhová magaddal viheted - nagyon tiszta, dallamos hangja van - a 21 hang lehetővé teszi, hogy gyakorlatilag bármit eljátssz rajta - a hangja az anyagának köszönhetően nem túl hangos, nem zavarja a szomszédokat akár lakásban sem - bárki könnyen megtanulhat rajta játszani - mahagóni hanglaptartó teszi még hosszabbá a hangok zengését - A hanglapok vége nem csak lekerekített, hanem egy picit gömbölyített is, így órákon keresztül játszhatsz rajta kényelmesen. - Hogy megőrizzük az egyediségét, limitált példányszámban szeretnénk árusítani. Terveink szerint Magyarországon évente legfeljebb 10 darab kerül belőle új gazdához.
Ashkatan S80 közepes marimba ütő - 1 pár
Hangzás: közepes / standard Korosztály: kezdő (az átlagosnál valamivel rövidebb és könnyebb) Anyaga: hegyi juhar, akril bevonat, pamut fonal Hosszúság és súly: 41 cm, 31 g Használat: marimbán, kezdőknek és haladóknak egyaránt. Kamaraszólamokhoz és otthoni gyakorláshoz a lehető legjobb választás.
Ashkatan S70 puha marimba ütő - 1 pár
Hangzás : puha Korosztály: kezdő (az átlagosnál picivel rövidebb és könnyebb ütő) Anyaga: nyírfa, akril bevonat, pamut fonal Hangszer: marimba, tongue drum, világzenei hangszerek Hosszúság: 41.5 cm Súly: 32.5 gramm / ütő
Gyakorló gumilap, gumipad Ashkatan VOTAN 30 cm
A gyakorló gumilap hiánypótló eszköz, melyen a dobosok otthon is csendben, büntetlenül gyakorolhatnak. 30 cm-es szélességével teljesen olyan hatást kelt, mintha valódi dobon játszanánk. Alján vékony szivacs akadályozza az elcsúszást az asztalon, de mérete miatt a kisdobállványba is könnyen befogható. Masszív, strapabíró, ár-érték aránya kiváló. Anyaga: mdf, gumi, szivacs Mérete: 30 cm Korosztály: 0-100 éves korig - jó pap holtig gyakorol :)
Ashkatan Kipchak F86 közepes marimba ütő - 1 pár
Hangzás: közepesen kemény Kategória: haladó Anyaga: nyírfa vagy hegyi juhar (készlettől függően), kaucsuk, pamut, akril. Ha szeretnéd magad kiválasztani a nyél anyagát, bátran kérd a segítségünket emailben vagy telefonon! A megrendelésed leadásakor is leírhatod nekünk speciális kérésedet a "megjegyzés" rovatban. Hangszer: marimba Használat: a marimba teljes terjedelmében, szóló- és zongorakíséretes darabokhoz. A legfelső oktávban érdemes kipróbálni az R89-es keménységet .
Ashkatan Kipchak R89 középkemény marimba ütő - 1 pár
Hangzás: közepesen kemény / félkemény Kategória: haladó Anyaga: hegyi juhar, természetes kaucsuk, török merinó gyapjú Használat: a marimba teljes terjedelmében, de leginkább a felső oktávokban. Szuperül használható kezdő négyverős darabokhoz.